شرکت کارگزاری ملل پویا

چگونه در بورس تابلو خوانی کنیم؟ معرفی فاکتورهای مهم تابلوخوانی

چگونه در بورس تابلو خوانی کنیم؟ معرفی فاکتورهای مهم تابلوخوانی

آموزش تابلوخوانی در بورس یکی از نیازهای اساسی هر سرمایه گذار بعد از ورود به بازار سرمایه و دریافت کد بورسی می باشد تا بتواند اتفاقاتی را که در تابلوی معاملاتی بورس مشاهده می کند تجزیه و تحلیل کند و سپس با اطلاعات به دست آمده به خرید و فروش سهام بپردازد. تابلوخوانی حتی برای افرادی که در این بازار تجربه دارند و از مدت فعالیت آن ها چندین سال میگذرد کارایی دارد و همه سرمایه گذاران حتی افرادی که با تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی در بازار معامله میکنند هم باید آن را بیاموزند. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی فاکتورهای اصلی و مهم تابلوخوانی بپردازیم و به زبان ساده بگوییم که چگونه در بورس تابلو خوانی کنیم؟

فاکتورهای مهم تابلوخوانی در بورس

برای کسب سود تقریبا قطعی در ابتدا با استفاده از تحلیل بنیادی سهام مناسب را انتخاب کرده و سپس با استفاده از مولفه های تابلو خوانی و با استفاده از تحلیل تکنیکال به راحتی جهت حرکت سهم را تشخیص داده و در نقاط مناسب وارد شده و در نقاط مناسب از سهم خارج شوید و سود مناسبی کسب کنید. در مقالات قبلی درباره تحلیل تکنیکال توضیحاتی را ارائه دادیم و در این مقاله قصد داریم به بررسی فاکتورهای مهم تابلوخوانی در بورس بپردازیم.

۱- تعداد معاملات یکی از فاکتورهای مهم تابلوخوانی در بورس

برای شروع تابلو خوانی به سایت tsetmc.com بروید و در قسمت ذره بین نام نماد مورد نظر را وارد کنید و سپس فاکتورهای مهم تابلوخوانی در بورس که در ادامه معرفی می شود را در مورد آن سهم بررسی کنید.

حال به موضوع اصلی بپردازیم: چگونه در بورس تابلو خوانی کنیم؟ در صفحه هر نماد تعداد معاملات آن نماد نوشته شده است که نشان دهنده تعداد دفعات انجام معامله در نماد می باشد. این عدد به تنهایی معیاری برای تابلوخوانی و بازار خوانی در بورس و نوسان گیری در بازار می باشد چرا که هر شخصی ممکن است برای خرید ۱۰۰۰۰۰ سهم، چندین بار سفارش خود را وارد سامانه کند.

یک مثال :به عنوان مثال سرمایه گذار میتواند برای خرید ۵۰۰۰ سهم ۵ سفارش ۱۰۰۰ تایی و یا تعداد دفعات سفارش بالاتر همراه با حجم های کمتر در سامانه معاملاتی قرار دهد.

۲- حجم معاملات سهام یکی از فاکتورهای مهم تابلوخوانی در بورس

در بحث تابلوخوانی و بازار خوانی در بورس گاهی اوقات ممکن است حجم معاملات در سهم به یکباره افزایش یابد و شما نیز با توجه به این سیگنال قصد ورود به سهم را داشته باشید. معاملات را چک می‌کنید و به این نتیجه میرسید که در چند روز گذشته یک حقوقی به شدت فروشنده سهم بوده است و حتی سهم نیز کاهش قیمت فراوانی داشته است. در این حالت بهتر است از خرید سهم صرف نظر کنید تا فشار فروش توسط حقوقی در بازار کاهش یابد و اگر باز هم سیگنال خرید سهم وجود داشت وارد سهم شوید.

۳- استخراج قیمت سهم یکی از فاکتورهای مهم تابلوخوانی در بورس

یکی از مهم ترین بخش هایی که به هنگام تابلوخوانی نمادها با آن روبرو می شوید قیمت سهام می باشد. قیمت معامله بیانگر آخرین قیمت معامله شده سهام و قیمت پایانی بیانگر قیمتی است که در آن روز سهم بسته شده است.

قیمت پایانی میانگینی از قیمت های معامله شده همان روز سهام با توجه به حجم معاملات می باشد. اگر قیمت آخرین معامله نسبت به قیمت پایانی بیشتر باشد بیانگر استقبال بازار از سهام و نشانه ای از روند مثبت احتمالی در روز کاری بعدی است.

حجم مبنا تاثیر زیادی بر قیمت پایانی سهم دارد، در صورتی که تعداد سهام معامله شده در یک روز بسیار کمتر از حجم مبنا باشد قیمت پایانی نزدیک به صفر خواهد بود.

۴- سهام شناور یکی از فاکتورهای مهم تابلوخوانی در بورس

سهام شناور به درصدی از سهام گفته میشود که در اختیار عموم مردم قرار دارد به عبارت دیگر سهام شناور تعداد سهامی است که در اختیار سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بازار می باشد که با آن معامله میکنند و قصد مدیریت و کنترل شرکت را ندارند. حال سفته بازان با استفاده از شناوری سهم و مبلغ مورد نیاز برای سفته بازی اقدام به جمع کردن سهام شناور موجود در بازار میکنند و با استفاده از منابع مالی فراوانی که دارند موجب رشد شارپ سهم می شوند.

هرچه درصد شناور سهام یک شرکت بیشتر باشد میتوان ادعا کرد که سهام آن شرکت بر اساس عرضه و تقاضای واقعی تر قیمت گذاری شده است.

در واقع فعالیت های سفته بازی و کنترل قیمت سهام در چنین شرکت هایی کمتر اتفاق می افتد.

۵- خرید و فروش حقوقی یکی از فاکتورهای مهم تابلوخوانی در بورس

نسبت حقوقی ها در معاملات به دو بخش عمده تقسیم می شود:

۱. وجود حقوقی یا حقوقی بیشتر در بخش فروش نسبت به خرید که نشان دهنده ایجاد پتانسیل رشد سهم پس از یک نزول کوتاه مدت است.

۲. وجود حقوقی یا حقوقی بیشتر در بخش خرید نسبت به فروش که نشان دهنده ایجاد پتانسیل جهت افت سهم پس از یک رشد موقت است.

بطور مثال هنگامی که حقوقی ها در صف فروش قرار داشته باشند و حجم معاملات آنها بیش از ۱۵ درصد باشد ادامه روند رشد را نشان می دهد. البته به شرطی که از نظر نسبت کلی خریداران حقیقی به فروشندگان حقیقی در وضعیت روند مثبت قرار داشته باشند.

تحلیل تعداد خریداران و فروشندگان و حجم معاملات در تابلوی معاملات

۱- در هنگامی که در تحلیل تابلو از نظر نسبت خریداران حقیقی به فروشندگان حقیقی با روند مثبت رو به رو هستید ، وجود فروشنده حقوقی بالای ۱۵ درصد نشان دهنده سیگنال خرید و یا حفظ سهم “قوی“ و در حالت هیچ گونه حضور حقوقی نشان دهنده سیگنال خرید و یا حفظ سهم “معمولی “ و در حالت وجود خریدار بالای ۱۵% نشان دهنده سیگنال خرید و یا حفظ سهم  “ضعیف” می باشد .

مثال از سیگنال خرید یا حفظ سهم “قوی“ :

آموزش تابلوخوانی در بورس: سیگنال خرید یا حفظ سهم “قوی“

مثال از سیگنال خرید و حفظ سهم “معمولی” :

آموزش تابلوخوانی در بورس: سیگنال خرید و حفظ سهم “معمولی”

مثال از سیگنال خرید و حفظ سهم “ضعیف” :

آموزش تابلوخوانی در بورس: سیگنال خرید و حفظ سهم “ضعیف” 

۲- در هنگامی که در تحلیل تابلو از نظر نسبت خریداران حقیقی به فروشندگان حقیقی با روند منفی  رو به رو هستید ، وجود خریدار حقوقی بالای ۱۵% نشان دهنده ریزش یا سیگنال فروش “قوی” بعد از یک روند کوتاه احتمالی مثیت ( و فرصتی برای خروج سریع از سهم) ، و در حالت بدون حضور حقوقی ها نشان دهنده ریزش سیگنال فروش “معمولی” ، (که در این حالت زمان خروج بر اساس سیگنالهای خروج اسیلیتورهای نوسان سنج بدست می آید) و در نهایت با فروشنده حقوقی بالای ۱۵% نشان دهنده روند نزولی کوتاه و احتمال رشد مجدد در اولین فرصت است ، این حالت به  سیگنال فروش “ضعیف” نیز تلقی می شود. (در این حالت فرصتی برای خرید پله ای و کاهش قیمت تمام شده خرید نیز در حال رخ دادن است ) .

مثال از سیگنال فروش “قوی” :

آموزش تابلوخوانی در بورس: سیگنال فروش “قوی”

مثال از سیگنال فروش “معمولی” :

آموزش تابلوخوانی در بورس: سیگنال فروش “معمولی”

مثال از سیگنال فروش “ضعیف” :

آموزش تابلوخوانی در بورس: سیگنال فروش “ضعیف”

۶- توجه به نسبت های p/e و  eps

یکی از فاکتورهای مهم تابلوخوانی در بورس توجه به نسبت های p/e و eps می باشد. هرچه نسبت p/e کمتر بوده و به یک نزدیکتر باشد بهتر است البته این مقدار نباید منفی باشد زیرا اگر منفی باشد نشاندهنده زیان ده بودن سهم است.

یکی دیگر از فاکتور های مهم تابلوخوانی eps یا سود پیش بینی شده است. هرچقدر بیشتر باشد سهم بهتر است و نباید صفر باشد.

در این نوشته سعی شد به اصول اولیه تابلوخوانی در بورس مانند تعداد معامات، حجم معاملات، حجم مبنا، قدرت خرید و فروش حقیقی و حقوقی، سهام شناور، توجه به قیمت پایانی، نسبت های p/e و  eps  و … اشاره شود تا بگوییم که چگونه در بورس تابلو خوانی کنیم؟

یکشنبه 23 شهریور 1399 آموزش عمومی بورس