شرکت کارگزاری ملل پویا

بورس، محل مناسبی برای تعیین قیمت واقعیِ برق

بورس، محل مناسبی برای تعیین قیمت واقعیِ برق

متولی‌زاده گفت: در تنظیم قیمت برق به دنبال متعادل کردن عرضه و تقاضای برق هستیم و در این زمینه مصوباتی در دست پیگیری داریم که بورس هم می‌تواند به این تعادل عرضه و تقاضا کمک کند.

 محمدحسن متولی زاده قائینی (مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر)، درباره دلایل پایین بودن قیمت برق و تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران در این صنعت اظهار کرد: در هیات تنظیم بازار برق به دنبال روشی هستیم تا عرضه و تقاضا بتواند مبنای قیمت‌گذاری برق قرار گیرد؛ با توجه به اینکه بخش عمده ای از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برق کشور بخش خصوصی هستند به دنبال مصوباتی هستیم تا بتوانیم شرایطی را برای شفاف‌سازی عرضه و تقاضای واقعی ایجاد کنیم.

وی در زمینه چگونگی این عرضه و تقاضا گفت: در جلساتی که با دولت داشتیم پیشنهاد شد «توانیر» به عنوان نهاد دولتی هم خریدار انحصاری برق از تولیدکنندگان و هم فروشنده انحصاری برق به خریداران باشد؛ بر این اساس  شرایطی فراهم خواهد شد تا خریدار و فروشنده واقعی با هم و بدون واسطه، معالات برق داشته باشند و توانیر فقط مسئولیت انتقال را بر عهده بگیرد، در جنین روندی در شرایط رقابتی، قیمت واقعی برق نیز مشخص خواهد شد و حق طرفین یعنی خریدار و فروشنده هم ضایع نمی‌شود.

مدیرعامل توانیر در مورد عملکرد بورس در کمک به تعادل این عرضه و تقاضا بیان کرد: با کمک بورس می‌توانیم این تعادل عرضه و تقاضا را بوجود آوریم که هم سبب رونق بیشتر بورس برق خواهد شد و هم اینکه عرضه و تقاضا به طور  واقعی‌تری شکل خواهد گرفت.

متولی‌زاده درباره افزایش قیمت برق در آینده پیش‌بینی کرد: اینکه دولت و یا تیمی به دنبال افزایش قیمت برق باشند صحیح نیست، بلکه در صورت ابلاغ مصوبه مذکور و واگذاری و معاملات برق به ذینفعان می توان با افزایش قیمت برق مواجه شد. مجموعه توانیر در صدد است تا پایان امسال شرایطی را بوجود آورد تا قیمت برق واقعی شود.

به گفته متولی زاده، مصوبات در حال پیگیری توانیر در زمینه رفع انحصار عرضه و تقاضای برق و تنظیم قیمت برق پس از تایید، ابلاغ خواهد شد و در صورت انجام آن قیمت برق هم واقعی می شود.

دوشنبه 17 شهریور 1399 بورس انرژی