شرکت کارگزاری ملل پویا

دارا دوم بهتر است یا دارا سوم؟

دارا دوم بهتر است یا دارا سوم؟

از ابتدای سال جاری شاهد حمایت‌های دولت از بازار سهام بودیم به‌طوری که دولت در این راستا با هدف دسترسی عموم مردم به بازار سهام، علاوه بر آزادسازی سهام عدالت، افزایش تعداد عرضه اولیه‌ها، عرضه سه صندوق سرمایه‌گذاری ETF دولتی را نیز در دستور کار خود قرار داد. این سه صندوق با نمادهای دارا یکم، دارا دوم (پالایشی یکم) و دارا سوم شناخته می شوند. از آنجایی که تخفیف صندوق های دولتی تنها روی یکی از آن ها اعمال می شود سوال برخی ها این است که دارا دوم بهتر است یا دارا سوم؟

دارا یکم که شامل سهام سه بانک و دو بیمه بود در اردیبهشت ماه با استقبال بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر پذیره‌نویسی شد و سود بالای ۱۳۰ درصدی عاید سهامداران شد. از ۵ شهریور نیز پذیره‌نویسی دارا دوم با نماد پالایشی یکم آغاز شده و تا چهارشنبه هفته آینده (۱۹ شهریور) عموم مردم می توانند در این پذیره‌نویسی شرکت کنند. این صندوق که شامل سهام شبریز، شپنا، شتران و شبندر می باشد با تخفیف ۲۰ درصدی و تا سقف ۵ میلیون تومان (خرید دارا یکم  و دارا دوم تا سقف ۵ میلیون) پذیره‌نویسی می شود. دارا سوم نیز که هنوز زمان دقیق پذیره‌نویسی این صندوق مشخص نیست، شامل دو سهم خودرویی خساپا و خودرو و دو فلزی فولاد و فملی است. حال سوال مطرح است که دارا دوم بهتر است یا دارا سوم؟ از بین دو صندوق دارا دوم و دارا سوم کدام یک جهت پذیره‌نویسی و خرید بهتر است؟

مقایسه دارا دوم و دارا سوم

دادن پاسخ دقیق به سوال مطروحه و گفتن اینکه کدام صندوق برتر از دیگری است کمی می تواند سخت باشد اما با درنظر گرفتن برخی از عوامل و نکات می توان انتخاب درست و مناسبی داشت. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF با توجه به ویژگی‌های خود مثل قابل معامله بودن در بورس، قیمت‌گذاری مناسب واحدهای آن و همچنین تنوع سهام موجود در صندوق از جذابیت‌ بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردارند، دارا دوم و دارا سوم نیز از این امر مستثنی نبوده و البته تخفیف ۲۰ درصدی اعمال شده بر روی این صندوق‌ها، جذابیت آنها را دو چندان کرده است.  برای اینکه بگوییم دارا دوم بهتر است یا دارا سوم؟ می توانیم به بررسی ارزندگی و قیمت سهام موجود در دارا دوم و دارا سوم بپردازیم. ارزندگی سهم‌های موجود در دارا دوم و دارا سوم از دیگر عواملی است که موجب انگیزه بیشتر سهامداران برای خرید و شرکت در پذیره‌نویسی این دو صندوق شده است زیرا سهام‌ حاضر در این دو صندوق دولتی جزء لیدرهای بازار بورس ایران و بسیار پرطرفدار هستند و به توصیه کارشناسان برای افرادی که شناخت خوبی نسبت به ارزش سهام پالایشی، خودرویی و به‌طور کلی بازار سرمایه ندارند و قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارند، گزینه مطلوبی محسوب می شود. با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه می توان گفت سهام پالایشی دارا دوم ارزنده تر هستند اما این موضوع ممکن است در بلند مدت تغییر کند.

در کل خرید دارا دوم با پول مازاد به سهامداران و به‌خصوص سهامداران بلندمدتی توصیه می شود. در حال حاضر نیز که بازار در پروسه اصلاحی خود به‌سر می برد و به طور دقیق مشخص نیست این روند منفی تا کی ادامه داشته باشد، در این‌خصوص به سهامداران و افرادی که قصد خرید دارا دوم را دارند، می توان گفت نگران اصلاح‌های موقتی شاخص کل و سهام نبوده و با پول مازاد خود سهامدار بلندمدت باشند.

عملکرد صنایع پالایشی، خودرویی و فلزی در سال جاری

برای اینکه بگوییم دارا دوم بهتر است یا دارا سوم می توان به مقایسه دارا دوم و دارا سوم از نظر صنایع سهام موجود در این دو صندوق پرداخت. گروه خودرویی دارا سوم که غول‌های خودروسازی را در خود جای داده توانسته از ابتدای سال جاری تا قبل از شروع اصلاحات اخیر بازار با رشد بالای ۶۰۰ درصدی همراه شود و در رده سوم صنایع پربازده سال جاری قرار گیرد. دارا دوم که شامل سهام پالایشی است در این بازه زمانی شاهد رشد ۵۲۶ درصدی بوده‌اند. فلزات اساسی که دو سهم از این گروه یعنی فولاد و فملی در صندوق دارا سوم حضور دارند، رشدی معادل ۳۰۳ درصد را به ثبت رسانده‌اند. شاید سهامدارانی بر این باور باشند که سهم‌های حاضر در دارا دوم و دارا سوم رشد خود را داشته و دیگر از این به بعد بازدهی چشمگیری نخواهند داشت، اما با توجه به اصلاحات اخیر و همچنین در حال حاضر نیز که در ادامه روند اصلاحی بازار و سهام قرار داریم، سهم‌با اصلاح قیمتی روبه‌رو شده، براین اساس با توجه به این ریزش به‌نظر می رسد دوباره جا برای رشد قیمت سهام آن‌ها فراهم شده و باید انتظار صعود دوباره آن‌ها اما نه به مانند دفعه قبل را داشت.

اکثر کارشناسان در پاسخ به این سوال که دارا دوم بهتر است یا دارا سوم معتقدند سودآوری صندوق های etf دولتی به ترتیب کمتر می شود به عنوان مثال دارا یکم سود بیشتری نسبت به دارا دوم دارد و سودآوری دارا دوم نسبت به دارا سوم  بیشتر خواهد بود.

شنبه 15 شهریور 1399 آموزش عمومی بورس