شرکت کارگزاری ملل پویا

حمایت حقوقی از یک سهم به چه معناست؟

حمایت حقوقی از یک سهم به چه معناست؟

همانطور که در مقالات قبلی توضیح دادیم اشخاص حقوقی در سهم همان سبدگردان، شرکت ها و افراد سرمایه دارند که سهم های مختلف را به مقدار عمده خریداری میکنند و میخواهند در این بازار سود زیادی را از سهم و سهامداران خرد به دست آورند و چون حقوقی ها سهم های مختلف را بصورت عمده خریداری میکنند به راحتی میتوانند سهم را کنترل یا حمایت کنند. اما حمایت حقوقی از یک سهم به چه معناست؟ آیا وقتی حقوقی یک سهمی را می خرد حتما آن سهم، سهم خوبی است یا خیر؟

معنای حمایت حقوقی از بورس

برای دریافت سیگنال خرید یا فروش یک سهم در بورس از روش های مختلفی میتوان استفاده کرد که یکی از این روش ها خرید حقوقی می باشد. در ادامه خواهیم گفت خرید حقوقی در بورس به چه معناست؟ در ادامه انواع حمایت حقوقی از یک سهم را خواهمی گفت و توضیح می دهیم که در هر نوع حقوقی چرا به حمایت از یک سهم اقدام می کند.

 

حقوقی های یک سهم با خرید و فروش های خود در زمان ها و شرایط مختلف از سهم حمایت می کنند در ادامه به بررسی نحوه حمایت حقوقی از سهم و معنای خرید و فروش حقوقی در بورس میپردازیم.

حمایت از سهم با خرید حقوقی

حقوقی در شرایط مختلف با خرید های خود از سهم حمایت میکند که حالات مختلف خرید حقوقی به منظور حمایت از یک سهم به شرح زیر می باشد:

حالت اول: حمایت حقوقی از یک سهم با خرید در کف کانال تکنیکالی:

اگر که سهمی در کف کانال تکنیکالی قرار داشته باشد و حقوقی سهم در آن ناحیه شروع به خرید سهم کند نشانه ی خوبی برای سهم خواهد بود و حقوقی قصد حمایت از سهم را دارد و احتمالا دیگر به سهم اجازه کاهش بیشتر از این مقدار را نخواهد داد.

هر زمان مشاهده نمودید، خرید حقوقی در کف حمایتی، اندک، مقطعی و بدون رنج مثبت باشد، نشانگر این است که سهم قصد شکست حمایت کرده است و این حقوقی فقط قصد حمایت مقطعی دارد.

پس اگر حقوقی در صف و کم کم سهمی را خریداری کند و رنج مثبت نکشد یعنی حقوقی قصد دارد از سهم حمایت کند و در آن ناحیه کف سازی انجام دهد، البته توجه داشته باشید که این کف زمانی اعتبار خواهد شد که در روزهای بعد جو کلی بازار مثبت باشد.

حالت دوم: حمایت حقوقی از سهم با خرید های بی مهابا:

زمانی که حقوقی های یک سهم بی مهابا اقدام به خرید سهم میکنند و رنج مثبت میزنند، باعث افزایش تقاضا و حتی ایجاد صف خرید خواهند شد.

در این نوع حمایت احتمالا حمایت از سهم پایدار خواهد بود و تا زمانی که این حمایت پایدار، ادامه داشته باشد سهم خود را نگهداری کرده و نفروشید. توجه داشته باشید که نیت حقوقی در این نوع حمایت در شرایط مختلف، متفاوت است. .

حالت سوم: حمایت حقوقی از یک سهم با خرید بدون ایجاد صف خرید:

گاهی اوقات هم حقوقی بدون توجه به تکنیکال و جو کلی بازار و بدون اینکه رنج مثبت بکشد و صف خرید تشکیل دهد، اقدام به خرید و جمع آوری سهم میکند و از این طریق به حمایت از سهم میپردازد. حمایت از سهم با خرید حقوقی بدون ایجاد صف خرید یکی از انواع حمایت حقوقی از یک سهم خاص می باشد.

البته گاهی حقوقی ها در روزهای منفی سهم را خریداری میکنند و در روزهای مثبت میفروشند که البته این هم نوعی حمایت از سهم محسوب می شود که این نوع خرید و فروش هم نوعی حمایت از سهم محسوب می شود.

حالت چهارم: حمایت حقوقی از سهم با خرید از کدهای خاص:

خرید حقوقی از کدهای خاص معمولا در مقاومت های سهم رخ می دهد. سهامداران حقوقی چون سهامداران عمده سهم هستند میتوانند روند سهم را کنترل کنند و زمانی که سهمی رشد میکند معمولا این رشد با حقوقی هماهنگ می باشد.

اگر حقوقی در سقف قیمتی خریدهای سنگینی‌ انجام دهد و نسبت های خرید و فروش هم ضعیف باشد، باید کمی صبر کنید به دلیل اینکه این شرایط نشان از ضعف تابلو و احتمالا خالی کردن سهم می باشد.

دقت فرمایید در صورتی که سهمی از مثبت به سمت منفی در حال حرکت باشد و آخرین معامله سهم‌ هم منفی باشد کم‌کم به فکر فروش پله ای باشید.

سه شنبه 11 شهریور 1399 آموزش عمومی بورس