شرکت کارگزاری ملل پویا

5 خطای ذهنی در معامله‌گری که می‌تواند سرمایه شما را نابود کند

5 خطای ذهنی در معامله‌گری که می‌تواند سرمایه شما را نابود کند

بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای می‌گویند برای پایبند ماندن به یک استراتژی باید ذهنی سرسخت داشته باشید!

وضعیت ذهنی در معامله روزانه (یا سرمایه‌گذاری و خرید و فروش به قصد سودگیری از نوسانات قیمت) به اندازه استراتژی‌ای که استفاده می‌کنید اهمیت است.

هر معامله با معامله پیشین متفاوت‌ است و معامله‌گر گاهی ضرر می‌کند، به همین علت گاهی به زیر سوال بردن روش معاملاتی متمایل می‌شود، حتی اگر عملکرد آن را دیده و از آن خاطرجمع باشد.

ناتوانی در پایبند ماندن به یک استراتژی منجر به بروز انواع مختلفی از مشکلات می‌شود، از جمله ورود زودهنگام، خروج دیرهنگام، ریسک کردن بیشتر یا کمتر از حد کافی، انجام ندادن برخی معاملات یا انجام بیش از اندازه معاملات.

راه‌های مختلفی برای خراب کردن یک معامله وجود دارد و اغلب این خطاها ناشی از لغزش‌های ذهنی هستند.

در این مقاله از بورسینس، پنج مورد از رایج‌ترین این لغزش‌ها و خطاهای ذهنی را با هم مرور می‌کنیم:

1. عدم اعتماد به یک روش

وقتی به کاری واقعا باور داشته باشید، انجامش می‌دهید.

استراتژی معاملاتی شما باید اینگونه باشد.

استراتژی معاملاتی را آنقدر قرص و محکم و حرفه‌ای تنظیم کنید که خدشه‌ای به آن وارد نباشد. بدانید که دنبال کردن استراتژی‌تان نتیجه‌بخش است، و هر کاری خارج از این استراتژی برایتان ناآشناست پس ارزش ریسک کردن را ندارد.

چطور می‌توانید چنین اطمینانی را کسب کنید؟ تنها یک راه وجود دارد: آنقدر این استراتژی را تمرین کنید تا زمانی که هیچ شکی در مورد کارایی آن در ذهن نداشته باشید. این کار ممکن است چند ماه طول بکشد اما بسیاری از خطاهایی که پیش از این به آنها اشاره شد را کاهش می‌دهد.

2. آماده نبودن برای معامله

ممکن است زندگی شلوغی داشته باشید اما در هر صورت اطمینان از آمادگی کامل برای معاملات گامی ضروری است.

این امر شامل مواردی ساده می‌تواند شامل چک کردن اخبار تاثیرگذار اقتصادی، یا چک کردن سهام، جفت ارز موردنظر در فارکس، قراردادهای آتی، رویدادهای خاص و برنامه ریزی شده‌ (مانند درآمد، گزارش کالا، و غیره) باشد که به خاطر آنها قصد معامله دارید.

این یعنی مطمئن شوید که تنظیمات پلتفرم معاملاتی شما صحیح است و متمرکز هستید (که در ادامه در موردش صحبت خواهیم کرد).

حتما مطمئن شوید که غذا خورده‌اید و دستشویی رفته‌اید تا وقتی نوبت به انجام معاملات (یا معاملات بالقوه) رسید مجبور به دست کشیدن از آنها نباشید.

یک برنامه منظم معاملاتی ایجاد کرده و هرروز از آن پیروی کنید، این امر می‌تواند جلوی خطاهای زیر را بگیرد:

  • معاملات تصادفی که به هنگام انتشار اخبار مهم ممکن است دست به انجام آن بزنید
  • معاملاتی که از روی ترس از دست دادن سود است
  • و سایر معاملات خارج از برنامه

ممکن است این مسائل را بدیهی در نظر گرفته و برخی روزها آن را فراموش کنید. اما فراموشی این اصل می‌تواند منجر به خطای ذهنی بزرگی شود.

3. معامله به هنگام بیماری یا عدم تمرکز

دنبال کردن استراتژی معاملاتی روزانه احتیاج به تلاش ذهنی دارد.

به هنگام بیمار بودن یا عدم تمرکز (به خاطر مشکلات خانوادگی یا روابط، سلامت جسمی یا بیماری خاص در خانواده، مشکلات مالی، و غیره) توجهی که باید در انجام معاملات صرف کنید روی کارهای مختلف تقسیم می‌شود.

این امر ما را در معرض خطای بیشتر قرار می‌دهد، مانند ورود به سفارش نادرست، اشتباه در حجم معامله، از دست دادن فرصت‌های معاملاتی، یا احساسی عمل کردن به جای دنبال کردن استراتژی‌مان.

اگر می‌خواهید معامله کنید، به هنگام تمرکز حواس و سلامت کامل این کار را انجام دهید.

شما باید در حین معامله به اندازه کافی انرژی ذهنی برای دنبال کردن برنامه خود داشته باشید. در غیر این صورت، معامله نکنید.

اگر شروع به معامله کردید و متوجه شدید که درحال از دست دادن تمرکز و انرژی خود هستید و در معاملات خود سردرگم شده‌اید، دست از معامله بکشید. سایت بورسینس را بخوانید.

بازارها فردا یا روزهای بعد هم آنجا خواهند بود.

زمان کافی برای استراحت در نظر بگیرید. بعدها از اینکه پول‌تان را نباختید خوشحال خواهید شد.

4. تاثیرگذار بودن معاملات پیشین روی معاملات آینده

اگر معامله خوبی را پیش رو می‌بینید، آیا برد یا باخت در معامله قبلی‌تان باید بر تصمیم‌تان تاثیر بگذارد؟ خیر. اما برای بسیاری از معامله‌گرها تاثیرگذار است.

خطای ذهنی این است که فرض کنیم احتمال پیروزی این معامله به معامله قبلی گره خورده، در حالیکه اینطور نیست. اگر یک معامله‌گر در 60 درصد تریدهایش موفق باشد و شرایط مناسبی را ببیند، فرض منطقی این است که معامله پیش رو 60 درصد شانس پیروزی دارد.

در شرایط مناسب معامله را انجام دهید و اجازه ندهید معامله خاصی در شما ایجاد ترس یا طمع کند.

هر معامله رویدادی کاملا مستقل است و به گونه‌ای که استراتژی و برنامه معاملاتی‌تان حکم می‌کند معامله کنید.

ضررهای گذشته نباید شما را از معاملات آینده بترسانند (مفروض بر اینکه یک استراتژی سودآور داشته باشید و بدانید که معاملات روزانه خود را چگونه باید انجام دهید) و سودهای گذشته نیز نباید شما را مغرور کنند.

در لحظه معامله درست انجام دهید؛ این تنها چیزی است که بر آن کنترل داریم.

5. معامله فراتر از محدوده استراتژی

هر استراتژی محدوده‌ای دارد و تا حد خاصی می‌تواند سودآور باشد.

پس یک استراتژی خاص، مثلا چندین سیگنال معاملاتی در طول روز تولید می‌کند، اندازه موقعیت معاملاتی شما را محدود می‌کند و فقط در بازارها یا زمان‌هایی کارساز است.

معامله در محدوده استراتژی به این معناست که شما باید در این محدوده به دنبال پاداش باشید. طمع بیش از حد و تلاش برای کسب درآمد بیشتر از محدوده استراتژی – مانند معامله خارج از زمان تعیین شده، تلاش برای یافتن معاملات “بیشتر”، یا استفاده از یک استراتژی در بازاری متفاوت – می‌تواند تاثیری منفی بر سودآوری کلی شما داشته باشد.

اگر یک سیستم سودآور دارید، به شکلی که از پیش تعیین شده آن را معامله کنید.

با این روش در طول زمان می‌توانید سرمایه خود را افزایش داده و احتمالا درآمد بیشتری از آن کسب کنید.

اما اگر سعی کنید به زحمت خود را فراتر از آنچه در توان استراتژی‌تان هست بکشانید، بازدهی که انتظار می‌رود را نخواهد دید. اگر سیستم سودآوری برای دنبال کردن ندارید شما را به نکته اول در این مقاله ارجاع می‌دهیم.

سخن آخر

خطاها به هنگام معامله پیش می‌آیند. با اعتماد به روش خود از آنها اجتناب کنید.

زمانی صرف آمادگی برای هر روز معاملاتی کنید، تنها وقتی متمرکز و تندرست هستید معامله کنید، روی معامله اکنون تمرکز داشته باشید و نه معامله‌های گذشته و در چارچوب و محدوده استراتژی خود باقی بمانید.

سه شنبه 26 آذر 1398 آموزش عمومی بورس