شرکت کارگزاری ملل پویا

فروش تعهدی سهام تا آخر سال عملیاتی می شود

فروش تعهدی سهام تا آخر سال عملیاتی می شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از عملیاتی شدن فروش تعهدی سهام تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: امروز خوشبختانه در بازار سرمایه پابه‌پای کشورهای دیگر روی ابزارهای جدید مالی از جمله فروش تعهدی سهام، صندوق در صندوق و تامین مالی جمعی کار می‌کنیم.  

دکتر شاپور محمدی صبح امروز در پنجمین همایش مالی اسلامی اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال، فروش تعهدی سهام عملیاتی شود که در ادبیات جهانی از آن به عنوان short sell یاد می‌شود اما کمیته فقهی با تغییراتی آن را بومی سازی کرده است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه به جز یکی دو ابزار ، همه ابزارهای مالی اسلامی رایج در جهان در کشور ما ساری و جاری است ، افزود: متاسفانه در بعضی از کشورها، ابزارهای مالی اسلامی صوری‌سازی شده ولی امروز در کشور ما ۱۱۶ هزار میلیارد تومان گردش سالم ابزار مالی اسلامی برقرار است .

البته سهامی که در بازار سرمایه کشور معامله می‌شود نیز کاملا اسلامی و منطبق با شریعت است که ارزش آن به  ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

وی همچنین با اشاره به اقبال سرمایه گذاران از صندوق های بازار سرمایه و رشد این صندوق ها عنوان کرد: امروز ارزش صندوق های بازار سرمایه به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که عدد قابل توجهی است . در حوزه بازار پول هم اعتقاد داریم با فعالیت شورای فقهی بانک مرکزی، شاهد گسترش فعالیت های این بازار خواهیم بود.

محمدی در ادامه از تصویب اوراقی با نام اوراق "گام" در کشور خبر داد و گفت: اوراق گام ابزار بسیار مفیدی است که به تازگی به تصویب رسیده است.  اوراق گام ماهیتا جنس ایرانی دارد و یک LC داخلی در آن نهفته است.

محمدی همچنین گفت: اخیرا با تصمیم کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، علاوه بر بررسی زوایای مختلف ابزارهای مالی، دستورالعمل های آن  نیز به شکل دقیق بررسی می شود تا در اجرا نیز انحرافی رخ ندهد .

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه، به نقش کلیدی اسناد خزانه اسلامی در کشور اشاره کرد و گفت:  امروز اسناد خزانه اسلامی برای دولت بسیار مهم  و حیاتی است و نه فقط در  تامین مالی بلکه در مدیریت نرخ ها نیز کاربرد دارد.

وی توضیح داد: این اوراق همچنین تایید کمیته فقهی بانک مرکزی را دارد و بازار سرمایه نیز به توسعه و ترویج آن در بازار ثانویه کمک خواهد کرد .

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه بر ضرورت اجرای عملیات بازار باز در شرایط فعلی اقتصاد اشاره و تاکید کرد: زمان اجرای عملیات بازار باز الان است.خوشبختانه قبض و بسط در حجم پول با عملیات بازار باز امکانپذیر خواهد بود و این فرصت را بازار سرمایه فراهم کرده است .

  محمدی در پایان افزود: بانک‌مرکزی می تواند اوراق را از بازار سرمایه خریداری و نقدینگی جامعه را افزایش دهد؛ یا اوراقی را که خریداری کرده به بازار بازگرداند و انقباض نقدینگی کند.

دوشنبه 11 آذر 1398 اخبار