شرکت کارگزاری ملل پویا

سیگنال خرید و فروش در سیستم معاملاتی POPULAR

سیگنال خرید و فروش در سیستم معاملاتی POPULAR

کلمه POPULAR به معنی محبوب، مشهور یا معروف است، سیستم معاملاتی POULAR یکی از سیستم های معاملاتی محبوب در بین بسیاری از معامله گران بورس و بازار سرمایه در تحلیل تکنیکال است، به اینصورت که در تحلیل تکنیکال با استفاده از سه اندیکاتور و سیگنال های صادره از آنها در نرم افزار مفیدتریدر اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند. سیستم معاملاتی POPULAR از سه اندیکاتور میانگین متحرک (EMA) ، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) و اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)  بهره می‌برد.

در این مقاله با استفاده از این اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال با نرم افزار مفیدتریدر می‌توان سیگنال های خرید و فروش برای یک سهم بورسی را در زمان خرید سهم بکار برد.

کاربرد سیستم معاملاتی POPULAR در صدور سیگنال خرید و فروش در تحلیل تکنیکال:

کاربرد سیستم معاملاتی popular در تحلیل تکنیکال با استفاده از سه اندیکاتور زیر به اینصورت می‌باشد:

  • اندیکاتور میانگین متحرک (EMA) در تحلیل تکنیکال:

با استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک یا همان مووینگ اوریج (EMA) که در تحلیل تکنیکال اندیکاتوری روندنما است، ابتدا جهت روند را معین می‌کنیم که صعودی است یا نزولی.

  • اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) در تحلیل تکنیکال:

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) اندیکاتوری قدرت سنج می‌باشد، برای تشخیص میزان قدرت بازار بکار می‌رود تا از ورود در انتهای روند و یا مواقعی که قدرت بازار در حال کاهش است، جلوگیری به عمل آورد.

  • اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) در تحلیل تکنیکال:

در نهایت با استفاده از اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) جهت صدور سیگنال های خرید و فروش اقدام می‌کنیم، اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) در تحلیل تکنیکال نقش ابزار ماشه چکانی را در سیگنال های خرید و فروش ایفا می‌کند.

سیستم معاملاتی POPULAR

چگونه از سیستم معاملاتی POPULAR برای صدور سیگنال خرید  و فروش در تحلیل تکنیکال استفاده کنیم؟

همانطور که در ابتدا عنوان شد برای استفاده از سیستم معاملاتی POPULAR در تحلیل تکنیکال جهت شناسایی سیگنال خرید و فروش نیازمند بکاربردن سه اندیکاتور میانگین متحرک (EMA)، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) و اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) هستیم، لذا ابتدا طریقه‌ی الصاق کردن و تنظیمات این اندیکاتورها مرحله به مرحله در نرم افزار مفیدتریدر بیان خواهد شد. در نهایت به سیگنال های خرید و فروش این سیستم معاملاتی در نرم افزار مفیدتریدر پرداخته می‌شود.

آموزش نحوه الصاق کردن اندیکاتورهای سیستم معاملاتی POPULAR در نرم افزار مفیدتریدر

  • آموزش الصاق کردن اندیکاتور میانگین متحرک (EMA) در نرم افزار مفیدتریدر.

  • آموزش الصاق کردن اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) در نرم افزار مفیدتریدر.

  • آموزش الصاق کردن اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) در نرم افزار مفیدتریدر.

۱-آموزش الصاق کردن اندیکاتور میانگین متحرک (EMA) در نرم افزار مفیدتریدر

اندیکاتور میانگین متحرک همانطور که از نام آن مشخص است یعنی میانگین قیمت را در یک بازه زمانی مشخص محاسبه کرده و سپس همراه با قیمت حرکت می‌کند و با اضافه شدن هر کندل جدید یکی از داده‌های پیشین را از محاسبات کنار می‌گذارد. در سیستم معاملاتی POPULAR در تحلیل تکنیکال از دو میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average) برای بالاتر بردن دقت استفاده می‌کنیم. در بسیاری از سیستم های معاملاتی بجای یک اندیکاتور متحرک از دو اندیکاتور با تناوب‌های متفاوت استفاده می‌شود. که یکی از این اندیکاتورها نقش اندیکاتور کوتاه مدت، تند (Fast) و دیگری نقش اندیکاتور بلند مدت، کند (Slow) را ایفا می‌کند.

استفاده از دو اندیکاتور بطور همزمان در تحلیل تکنیکال باعث می‌شود سیگنال های به مراتب دقیق‌تری حاصل شود.

برای استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک و الصاق کردن آن در نرم افزار مفیدتریدر طبق تصاویر زیر مراحل را اجرا می‌کنیم:

سیستم معاملاتی POPULAR

ابتدا تنظیمات میانگین متحرک تند (Fast) و سپس اندیکاتور میانگین متحرک کند (Slow) را در نرم افزار مفیدتریدر انجام می‌دهیم.

سیستم معاملاتی POPULAR

سیستم معاملاتی POPULAR

سیگنال های خرید و فروش میانگین متحرک (EMA) در نرم افزار مفیدتریدر:

بعد از الصاق کردن اندیکاتورهای میانگین متحرک در نرم افزار مفیدتریدر، در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم، محدوده‌های سبز رنگ روند صعودی و محدوده‌های قرمز رنگ روند نزولی را نشان می‌دهند. پس در تحلیل تکنیکال هر زمان میانگین متحرک تند (قرمز رنگ) بالای میانگین متحرک کند (آبی رنگ) قرار گرفت، روند صعودی است و زمانی که میانگین متحرک تند (قرمز رنگ) زیر میانگین متحرک کند (آبی رنگ) قرار گرفت در تحلیل تکنیکال روند نزولی است.

سیستم معاملاتی POPULAR

۲-آموزش الصاق کردن اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) در نرم افزار مفیدتریدر

شاخص قدرت نسبی بازار (Relative Strength Index) یا اندیکاتور (RSI) در تحلیل تکنیکال توسط آقای جی ولز وایلدر ابداع شده است. این اندیکاتور میانگین افزایش قیمت‌ها را در یک بازه‌ی زمانی مشخص محاسبه نموده و آن را بر میانگین کاهش قیمت‌ها در همان بازه تقسیم می‌کند و سپس ماحصل را بصورت یک شاخص ریاضی که بین ۰ % تا ۱۰۰ % قابل نوسان است ارائه می‌کند. برای الصاق کردن اندیکاتور (RSI) به صورت زیر اقدام می‌کنیم:

سیستم معاملاتی POPULAR

سیستم معاملاتی POPULAR

 

در اندیکاتور (RSI) مقدار ۰ % متناظر با روند نزولی و مقدار ۱۰۰ % متناظر با روند صعودی می‌باشد. طبق پیشنهاد مبدع این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال به نواحی بالای ۷۰ % اصطلاحا ناحیه اشباع خرید (Over Bought) و به نواحی پایین‌تر از ۳۰ % ناحیه اشباع فروش (Over Sold) گفته می‌شود که به اختصار OB و OS نمایش می‌دهیم.

سیستم معاملاتی POPULAR

سیگنال های خرید و فروش اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) در تحلیل تکنیکال:

هنگامی که (RSI) از ناحیه اشباع خرید خارج شود، یک سیگنال فروش صادر می‌کند و هنگامی که (RSI) از ناحیه اشباع فروش خارج می‌شود یک سیگنال خرید صادر می‌کند. لذا سطوح ۳۰ و ۷۰ درصد بسیار حائز اهمیت بوده و مشخص کننده سیگنال های خرید و فروش اندیکاتور (RSI) هستند.

سیستم معاملاتی POPULAR

۱-آموزش الصاق کردن اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) در نرم افزار مفیدتریدر

آقای جورج سی لین، مبدع اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)، معتقد بود که “قیمت” در روندهای صعودی تمایل دارد خودش را به سقف بازار نزدیک کند و یا در روندهای نزولی همواره “قیمت” تمایل به نزدیک شدن به کف بازار را دارد، فرمول ارائه شده توسط ایشان به این صورت می‌باشد:

سیستم معاملاتی POPULAR

سیگنال های خرید و فروش اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) در تحلیل تکنیکال:

در فرمول فوق مقادیر C,H,L همگی در یک دوره­­‌ی زمانی مشخص شامل n کندل متوالی محاسبه می‌گردند. همچنین می‌توان یک میانگین متحرک ساده را بروی متغیر %K اعمال نمود که به این میانگین متحرک اصطلاحا متغیر %D و یا خط سیگنال می‌گویند. در تصویر زیر می‌توانید اندیکاتور استوکاستیک را به همراه خط سیگنال آن مشاهده کنید:

سیستم معاملاتی POPULAR در تحلیل تکنیکال

نواحی اشباع فروش و اشباع خرید طبق توصیه مبدع اندیکاتور بروی سطوح ۲۰ و ۸۰ درصد تعریف شده است. نحوه‌ی صدور سیگنال های خرید و فروش نیز بر مبنای تلاقی استوکاستیک با خط سیگنال آن است به اینصورت که هرگاه اندیکاتور در ناحیه اشباع فروش قرار داشته و سپس خط %K (آبی رنگ) از خط %D (قرمز رنگ) به سمت بالا عبور نماید یک سیگنال خرید صادر می‌شود و بلعکس  تلاقی به سمت پایین خط اندیکاتور (آبی رنگ) و خط سیگنال (قرمز رنگ) یک سیگنال فروش صادر می‌شود.

نحوه‌ی الصاق کردن اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) در نرم افزار مفیدتریدر:

نحوه‌ی الصاق کردن اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) در نرم افزار مفیدتریدر به این صورت می‌باشد:

سیستم معاملاتی POPULAR در تحلیل تکنیکال

سیستم معاملاتی POPULAR در تحلیل تکنیکال

در نهایت سیستم معاملاتی POPULAR اینگونه سیگنال خرید و فروش را در نرم افزار مفیدتریدر صادر می‌کند:

سیستم معاملاتی POPULAR در تحلیل تکنیکال

جمع بندی و نتیجه‌گیری:

در تحلیل تکنیکال سیستم معاملاتی POPULAR می‌تواند برای خرید و فروش سهام ما را یاری کند. با بهره‌گیری از سه اندیکاتور میانگین متحرک (EMA)، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) و اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)، سیگنال های خرید و فروش صادر شده را بررسی می‌کنیم.

ابتدا با استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک (EMA) روند را شناسایی کرده و در روند صعودی به بررسی سیگنال خرید و فروش اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) دقت می‌کنیم، که اگر از خط ۳۰ درصد به سمت بالا حرکت کند یعنی قدرت بازار در حال افزایش است و با ابزار ماشه چکانی همان اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) خط سیگنال با خط میانگین متحرک ساده تقاطعی به سمت بالا داشته باشد و از منطقه ۲۰ درصد به بالا حرکت کند، سیگنال خرید معتبر تری صادر می‌شود و بلعکس.

چهارشنبه 22 آبان 1398 آموزش عمومی بورس