شرکت کارگزاری ملل پویا

ارز دیجیتال میکر (MAKER) چیست؟

ارز دیجیتال میکر (MAKER) چیست؟

توکن میکر (Maker) با علامت اختصاری MKR یک توکن کاربردی (utility token) برای پروژه میکر است که روی بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده است.

این پلتفرم خاص مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین است و به منظور تسهیل پرداخت‌های بین المللی در کنار انتقال‌های همتا به همتا (P2P) ایجاد شده است.

کوین دای (DAI) یک کوین ثابت است که در ارتباط با میکر ایجاد شده و عمل می‌کند. شعار اصلی پلتفرم میکر مبارزه با نوسانات حال حاضر بازار است.

معرفی اولیه میکر

رون کریستنسن (Rune Christensen) بنیانگذار میکردائو (MakerDAO) است. این پلتفرم با استفاده از توکن اختصاصی (proprietary token) MKR از روش‌های متنوعی برای تثبیت DAI استفاده می‌کند. این رویکرد هیجان انگیز، با الهام از سیستم بانکداری ذخیره‌ کسری (fractional reserve banking)، به این معنی که بانک باید فقط کسری از کل بدهی‌های سپرده (deposit liabilities) خود را نگاه دارد.

DAI یک کوین ثابت است که برای رفع نوسانات بازار ایجاد شده است.

این پلتفرم از شبکه اتریوم قدرت گرفته است. بلاکچین اتریوم شهرتش را مدیون اکوسیستمی است که برای قراردادهای هوشمند فراهم آورده است.

توکن ECR20، که مبتنی بر بلاکچین اتریوم است از MKR پشتیبانی می‌کند، بنابراین این توکن را نمی‌توان استخراج (mine) کرد.

در عوض، این کوین در واکنش به نوسانات قیمت در بازار ایجاد شده یا از بین می‌رود. این امر به منظور ثابت نگاه داشتن قیمت این کوین انجام می‌شود. توکن MKR عمدتا به منظور پرداخت در پلتفرم میکر استفاده می‌شود. علاوه بر این، این توکن نقش وثیقه را برای کل سیستم ایفا می‌کند.

سیستم رای‌گیری از پلتفرم میکر به دارندگان MKR حق رای می‌دهد. چون توکن‌های MKR به خاطر سوءمدیریت ارزش خود را از دست می‌دهند، دارندگان MKR تشویق می‌شوند تا به نفع بهبود کل پتلفرم رای بدهند. هدف ایجاد یک ساختار دموکراتیک و غیرمتمرکز است.

DAI را نمی‌توان استخراج کرد، اما میتوان آن را با یک CDP (یا Collateralized Debt Position یا موقعیت بدهی در ازای وثیقه) که نقش یک وام را دارد خریداری کرد. هنگامی که این وام تسویه شود، توکن DAI نیز از بین می‌رود. این اتفاق هنگامی که قرارداد هوشمند انجام شود رخ خواهد داد.

پلتفرم میکر از سه مکانیسم اولیه برای تثبیت توکن DAI استفاده می‌کند. این پلتفرم شامل قیمت هدف (target price)، مکانیسم بازخورد نرخ هدف (target rate feedback mechanism)، و پارامتر حساسیت (sensitivity parameter) می‌شود.

مزایای توکن میکر چیست؟

میکردائو پروژه‌ای بلندپروازانه است و روی ایجاد آینده‌ای غیرمتمرکز برای کوین‌های رمزنگاری شده تمرکز دارد. این پلتفرم دارای چندین ویژگی است.

برخلاف سایر سیستم‌های رمزنگاری شده، میکر یک سیاست دوتوکنه (two-token) دارد که شامل DAI و MKR می‌شود. هر دو توکن مبتنی بر ERC20 هستند.

میکر شهرت خود را به استفاده از قراردادهای هوشمند CDP و توکن MKR مدیون است که قیمت توکن DAI را در یک دلار آمریکا ثابت نگاه می‌دارند.

میکر یک پلتفرم غیرمتمرکز با تمرکز بر صرافی‌های غیرمتمرکز است. این پلتفرم توسط بسیاری از صرافی‌های مشهور در سرتاسر جهان پشتیبانی می‌شود.

دارندگان MKR در پلتفرم میکر حق رای دارند. با دارندگان MKR به عنوان خریداران توکن DAI برخورد می‌شود. دارندگان MKR برای اجرای این پلتفرم تشویق می‌شوند.

میکر یکی از اولین دائوهایی است که تا به حال ساخته شده. (DAO مخفف عبارت انگلیسی decentralized autonomous organization به معنای سازمان غیر متمرکز مستقل است)

توکن DAI دارای یکی از بهترین کاربردها در کل بازار رمزارزهاست. این توکن ابزاری ضروری در همکاری و پیوند دادن پروژه‌های مختلف با یکدیگر و همچنین افزایش سود و منفعت مشتریان محسوب می‌شود.

میکر یکی از نادرترین پلتفرم‌های غیرمتمرکز است که سیستمی دوتوکنه دارد. MKR و DAI این دو توکن هستند که در پلتفرم میکر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چگونه می‌توان MKR خرید؟

کوین میکر در برخی صرافی‌های برتر قابل دسترسی است، شما باید ابتدا به دنبال صرافی مناسبی باشید که بتوانید از آن طریق کوین میکر خریداری کنید. یکی از صرافی‌های پیشرو رمزارز که می‌توانید از آن کوین میکر خریداری کنید سایت kucoin است.

در این سایت می‌توانید با وارد کردن بیت‌کوین، آنرا به Maker یا ارزهای دیگر تبدیل کنید.

برای خرید کوین میکر، شما باید ابتدا مقداری بیت‌کوین، اتریوم یا ارزهای دیگری که قابلیت Deposit به kucoin را دارند داشته باشید. زیرا صرافی‌هایی مانند Kucoin ارزهای فیات را نمی‌پذیرند. اما، می‌توان رمزارزهای معروف را در ازای سایر ارزهای رمزنگاری شده‌ای مانند میکر که کمتر معروف هستند مبادله کرد.

کیف پول MKR

هر دو کوین میکر، MKR و DAI، مبتنی بر توکن ERC-20 هستند و از این رو، می‌توانید در هر والتی که از توکن ERC-20 پشتیبانی می‌کند آنها را ذخیره کنید.

کیف پول‌های زیادی از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کنند. از جمله:

MyEtherWallet
Atomic wallet
Coinomi
Jaxx
و…

با نصب هر یک از این کیف پول‌ها، می‌توانید توکن Maker را در آن مشاهده کنید یا به عنوان یکی از توکن‌های اتریوم اضافه کنید.

آینده توکن میکر چیست؟

بازار رمزارز همیشه همراه با نوسان و بی ثباتی بوده است. با اینکه میکر به راستی می‌تواند تا حدی بر چالش‌های ناشی از نوسانات بازار غلبه کند، هنوز مواردی هستند که باید مورد سوال قرار بگیرند.

به گفته متخصصین، میکر باید در سال 2019 به خوبی عمل کند. با این حال، توصیه می‌شود تا سرمایه گذاران، سرمایه خود را در معرض ریسک سرمایه گذاری بلندمدت قرار ندهند.

یک سرمایه گذار در این بازار پرتلاطم باید آماده رویارویی با چالش‌های مختلف باشد.

میکر چه تفاوت و تمایزی با سایر رمزارزها دارد؟ میکر یکی از معدود پلتفرم‌هایی است که با سیستم دوکوینی کار می‌کنند. و همین مسئله میکر را از بقیه رقبا در بازار رمزارز متمایز می‌کند.

سخن آخر

میکر یکی از توکن‌های شبکه اتریوم است. توکن DAI یکی از محصولات آن است که یک ارز دیجیتال با ارزش ثابت محسوب می‌شود و برای رفع نوسانات بازار ایجاد شده است.

تیم سازنده میکر نیز برای ثابت نگاه داشتن ارزش توکن DAI سخت تلاش می‌کند و به این منظور، چندین روش مختلف در دستور کار خود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها میتوانید به وایت پیپر پروژه میکر رجوع کنید.

شنبه 11 آبان 1398 آموزش عمومی بورس