شرکت کارگزاری ملل پویا

آموزش اندیکاتور MACD در تحلیل تکنیکال

آموزش اندیکاتور MACD در تحلیل تکنیکال

با توجه به گسترش روز افزون تحلیل تکنیکال در معامله گران بازارهای مالی از جمله بازار بورسابزارها و استراتژی های متنوعی ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله این ابزارها می‌توان به اندیکاتورها اشاره کرد که می‌توان آن‌ها در دو دسته‌بندی کلیاندیکاتورهای روند و اسیلاتورها یا همان نوسانگرنما ها تقسیم بندی کرد.

تفات اصلی این دو دسته از اندیکاتورها را می‌توان اینطور بیان کرد که اندیکاتورهای روند معمولا بر روی خود نمودار قیمت حرکت می‌کنند که از شاخص ترین آن‌ها می‌توان به میانگین های متحرک (Moving Average) ساده اشاره کرد؛ اما اسیلاتورها یا همان نوسانگرنماها بر روی پنجره‌ای مجزا در پایین نمودارها نمایش داده می‌شوند که معمولا بین دو عدد صفر تا صد یا حول محور صفر نوسان می‌کنند.

از جمله مهمترین اسیلاتورها می‌توان به اسیلاتور RSI که مخفف (Relative Strength Index) وMACD که مخفف (Moving Average Convergence Divergence) اشاره کرد. استفاده از این اسیلاتورها در بین معامله گران بسیار مرسوم بوده طوری که از ترکیب های مختلف سیگنال های این دو اسیلاتور استراتژی های معاملاتی متنوعی ساخته شد است. در این مقاله قصد دارم به توضیح و آموزش اسیلاتور پر کاربرد MACD بپردازم.

اندیکاتور MACD چیست؟

همان طور که در مقدمه گفته شد اندیکاتور MACD مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence است. این عبارت به معنی همگرایی (Convergence) و واگرایی (Divergence) میانگین متحرک است.  این اندیکاتور ابداع آقای جرالد بی اپل است. از این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال برای به دست آوردن قدرت، جهت و شتاب در یک روند استفاده می‌شود و بر خلاف بسیاری از اندیکاتورها و اسیلاتورها دیگر از فرمول ساده‌ای استفاده می‌کند.

مسیر افزودن اندیکاتور MACD

Indicators>>Oscillators>>MACD

اندیکاتور macd مکدی

اعداد پارامتر اندیکاتور را تغییر ندهید و به همین شکل گزینه ok را بزنید.

 اندیکاتور macd مکدی

 

اندیکاتور macd مکدی

اجزاء مختلف اندیکاتور MACD:

اندیکاتور MACD از یک هیستوگرام و یا همان نمودار میله‌ای و خط قرمزرنگ که همان خط سیگنال است تشکیل‌شده است.

اندیکاتور macd مکدی

سیگنال‌های خرید و فروش در اندیکاتور مک دی – MACD

اندیکاتور مک دی جزو اسلاتورهایی است که حول محور صفر نوسان می‌کنند. زمانی که میله های هیستوگرام به زیرخط صفر می‌روند به معنایی نزولی بود روند کلی نمودار و زمانی که میله‌ها بالای صفر قرار می‌گیرند به معنایی صعودی بودن روند نمودار می‌باشد.

سیگنال خرید در اندیکاتور MACD

سیگنال خرید در اندیکاتور MACD زمانی صادر می‌شود که میله‌های هیستوگرام زیر خطر صفر قرار دارند و خط سیگنال از میله‌های هیستوگرام خارج شود یا اینکه هنگامی که میله‌های هیستوگرام در بالای خط صفر هستند خط سیگنال وارد میله‌های هیستوگرام شود.

اندیکاتور مکدی macd

سیگنال فروش در اندیکاتور مکدی – MACD

سیگنال فروش در اندیکاتور مک دی – MACD زمانی صادر می‌شود که میله‌های هیستوگرام بالای خطر صفر قرار دارند و خط سیگنال از میله‌های هیستوگرام خارج شود یا اینکه هنگامی‌که میله‌های هیستوگرام در پایین خط صفر هستند خط سیگنال وارد میله‌های هیستوگرام شود.

اندیکاتور مکدی macd

واگرایی در اندیکاتور MACD

یکی از پرکاربردترین سیگنال‌ها در این اندیکاتور که در تمام بازارهای مالی ازجمله بازار بورس ایران به‌خوبی عمل می‌کند واگرایی ها هستند.

اندیکاتور مکدی – MACD یکی از بهترین ابزارها برای یافتن واگرایی‌ها محسوب می‌شود. واگرایی درواقع زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت سقف یا کف جدیدی بزند اما اندیکاتور نتواند سقف یا کف جدیدی را ایجاد کند. در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که واگرایی رخ‌داده است.

واگرایی ها بر اساس حالت‌های مختلفی که بین اندیکاتور و قیمت اتفاق می‌افتد انواع مختلفی داشته و به دودسته واگرایی معمولی و واگرایی مخفی تقسیم می‌شود.

واگرایی معمولی مثبت (+RD):

واگرایی معمولی مثبت زمانی هست که قیمت کفی پایین‌تر از کف قبلی یا کفی هم‌تراز با کف قبلی ساخته اما اندیکاتور کفی رو بالاتر از کف قبلی ساخته است. واگرایی معمولی مثبت یک سیگنال خرید محسوب می‌گردد.

 اندیکاتور مکدی macd

واگرایی معمولی منفی (-RD):

واگرایی معمولی منفی زمانی هست که قیمت سقفی بالاتر از سقف قبلی یا سقفی هم‌تراز با سقف قبلی ساخته اما اندیکاتور سقفی پایین از سقف قبلی ساخته است. واگرایی معمولی منفی یک سیگنال فروش محسوب می‌گردد.

اندیکاتور مکدی macd

واگرایی مخفی مثبت (+HD):

واگرایی مخفی مثبت زمانی هست که قیمت کفی بالاتر از کف قبلی یا کفی هم‌تراز با کف قبلی ساخته، اما اندیکاتور کفی رو پایین‌تر از کف قبلی ساخته است. واگرایی مخفی مثبت یک سیگنال خرید محسوب می‌گردد.

 اندیکاتور macd مکدی

واگرایی مخفی مثبت (HD-):

واگرایی مخفی منفی زمانی هست که قیمت سقفی پایین‌تر از سقف قبلی یا سقفی هم‌تراز با سقف قبلی ساخته اما اندیکاتور سقفی رو بالاتر از سقف قبلی ساخته است. واگرایی مخفی مثبت یک سیگنال فروش محسوب می‌گردد.

نکته مهم: هرگز از یک اندیکاتور به‌تنهایی به‌عنوان سیگنال خریدوفروش استفاده نکنید. ترجیحا بهتر است از یک اندیکاتور یا ابزار کمکی دیگر استفاده کنید.

مثلاً ترکیب اندیکاتور MACD و RSI بسیار مرسوم بوده و مورداستفاده قرار می‌گیرد، یا می‌توان اندیکاتور را با یک مووینگ اورج مناسب و یا خط روند ترکیب کرد.

چگونه از اندیکاتورها سود ببریم؟

در طول دوران معامله گری خود در بازار بورس متوجه شدم که تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و ابزارهای مختلف نیست که باعث موفقیت یک معامله‌گر می‌شود. بلکه توجه به رفتارشناسی معامله گر و نحوه اجرای صحیح یک استراتژی و همچنین پایبندی مستمر به مدیریت سرمایه آن است که موجب ایجاد سود مستمر می‌گردد.

برای سرمایه گذاری در بازار بورس و یا سایر بازارهای مالی اگر بهترین استراتژی را هم داشته باشید بازهم نمی‌توانید به‌طور صد ‌در صد بازار را پیش‌بینی کنید. پس به دنبال جام مقدس معامله گری یعنی آن روش و ابزاری که بتوان با آن تمام معاملات را درست پیش‌بینی کرد نگردید چون وجود ندارد.

در استفاده از اندیکاتورها حتماً سعی کنید آن را با یک ابزار کمکی ترکیب کنید و بعد آن را در تعداد بالایی از معاملات با مبلغ کم تست کنید تا کارایی آن برای شما ثابت شود. سپس می‌توانید با اعتماد به نفس از استراتژی‌تان در بازار بورس یا سایر بازارهای مالی استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد استفاده از اندیکاتورهای مختلف می‌تواند در موفقیت ما در معامله گری کمک کند اما به تنهایی کافی نیستند. در ساخت یک استراتژی مناسب می‌توان از اندیکاتور مکدی – اندیکاتور MACD در کنار یک مدیریت سرمایه مناسب استفاده کرد.

هرگز استراتژی را بدون آزمودن در تعداد بالا برای خرید و فروش های با حجم بالای پول استفاده نکنید. همیشه آزمودن را مقدم بر سرمایه گذاری قرار دهید تا بتوانید در زمان معامله گری اعتمادبه‌نفس بالایی حاصل از نتیجه آزمودن استراتژی داشته باشید.

شما زمانی که به اعتماد به نفس رسیده باشید دیگر ترس در معاملاتتان دخیل نخواهد بود و این می‌تواند موجب موفقیت شما در معامله گری گردد.

دوشنبه 25 شهریور 1398 آموزش عمومی بورس