شرکت کارگزاری ملل پویا

کارگزاری‌های بورس چه وظایفی برعهده دارند؟

کارگزاری‌های بورس چه وظایفی برعهده دارند؟

کارگزار بورس یا شرکت‌های کارگزاری بورس حکم وکیل سرمایه‌گذار را دارند که براساس دستور سرمایه‌گذار اقدام به خریدو‌فروش سهاممی‌کنند. به‌بیان‌دیگر کارگزاران اشخاص حقوقی هستند که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خریدوفروش اوراق بهادار و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه می‌کنند.

خرید و فروش سهام فقط از طریق کارگزاران رسمی بورس

همان‌طور که اشاره شد کارگزاران نقش واسطه بین خریدار و فروشنده را در بازار بورس‌ ایفا می‌کنند. آن‌ها در این نقش، وظیفه یافتن خریدار برای فروشنده و فروشنده برای خریدار را بر عهده‌ دارند. به عبارتی آن‌ها عامل تطابق عرضه و تقاضا هستند. خریدوفروش سهام شرکت‌های بورسی در بازار، فقط توسط کارگزاران رسمی سازمان بورس اوراق بهادار امکان‌پذیر است و این مسئله موجب شفافیت معاملات بازار می‌شود، چراکه به این ترتیب اطلاعات مربوط به معاملات مانند تعداد سهام، قیمت مورد معامله و تعداد خریدار و فروشنده هر روز در دسترس قرار می‌گیرد.

کارگزاران نقش واسطه بین خریدار و فروشنده را در بازار بورس‌ ایفا می‌کنند

کارگزاران طی تشریفات و آزمون‌های متعدد و خاصی انتخاب می‌شوند و مجوز تأسیس و فعالیت خود را از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت می‌کنند، بنابراین در کار خود صلاحیت، مهارت و دانش لازم را دارا هستند. کارگزاران به حساب مشتری خود وارد بازار می‌شوند و به وکالت از سوی وی اقدام به معامله به نفع او می‌کنند. ازاین‌رو با توجه به ماهیت کارکرد کارگزاران، این افراد باید علاوه بر دارا بودن تخصص، تجربه و هوشمندی، الزامات اخلاقی مانند صداقت و امانت‌داری را نیز رعایت کنند.

نظارت سازمان بورس بر کارگزاری‌ها

انجام فعالیت کارگزاری نیازمند کسب مجوز تأسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه است. افرادی که در شرکت‌های کارگزاری مشغول به فعالیت هستند، افرادی خبره، با تجربه و آشنا به مسائل مالی هستند که نسبت به شرایط اقتصادی، بازار اوراق بهادار و بازار کالاهای مختلفی که معامله می‌شود، شناخت کافی دارند و با تسلط خود بر قوانین و مقررات می‌توانند بهترین اقدام به‌منظور خریدوفروش اوراق بهادار و کالا در تالار معاملات بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس را برای مشتریان انجام دهند.

ازآنجایی‌که فعالیت کارگزاری دارای حساسیت ویژه بوده و کلیه سرمایه‌گذاران از طریق شرکت‌های کارگزاری اقدام به خریدوفروش می‌کنند؛ به همین علت نیز شرایط و مقررات متعددی از سوی سازمان بورس بر مدیران و کارکنان شرکت‌های کارگزاری حکم‌فرما است.

تسلط بر مباحث علمی بازار سرمایه

صلاحیت حرفه‌ای کلیه اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت‌های کارگزاری باید قبل از قبول سمت، به تائید سازمان بورس برسد که به این منظور صلاحیت‌های علمی، تجربی، عمومی و تحصیلی متقاضیان بررسی می‌شود. لازم است بدانید کلیه معاملات شرکت‌های کارگزاری توسط معامله‌گران آن‌ها انجام می‌پذیرد. این معامله‌گران باید دارای گواهینامه حرفه‌ای بوده که دارا بودن این گواهی‌نامه، تسلط آن‌ها را بر مباحث علمی مورد نیاز و قوانین و مقررات نشان می‌دهد. سایر افرادی که در سمت‌های مهمی در شرکت‌های کارگزاری فعالیت می‌کنند، بسته به نیاز آن‌ها به توانمندی‌های علمی و مقرراتی خاص، موظف به اخذ گواهینامه حرفه‌ای مربوطه هستند.

گزیده‌ای از خدمات قابل ارائه در کارگزاری‌ها
  • خرید یا فروش سهام، حق تقدم سهام و کلیه اوراق بهادار در بورس و فرابورس
  • خرید و فروش اوراق بدهی پذیرفته‌ شده در بورس و فرابورس
  • خرید و فروش انواع کالاها و انرژی در بورس کالا، بورس کشاورزی و بورس انرژی
  • ارسال گزارش معاملات انجام شده سرمایه‌گذاران به‌صورت روزانه و دوره‌ای حاوی اطلاعات تراکنش‌های معاملاتی
  • بازاریابی خریدوفروش انواع اوراق بهادار
  • اجرای عملیات بازارگردانی و بازارسازی اوراق بهادار پذیرفته‌شده در بورس‌ها
  • پذیرش نقش عامل فروش اوراق در عرضه اوراق با درآمد ثابت در بورس‌ها
  • ارائه مشاوره قوانین و مقررات بازار سرمایه در انجام امور معاملات
  • ارائه مشاوره جهت انجام انواع معاملات بلوک و عمده(مدیریتی، مدیریتی کنترلی)
  • ارائه مشاوره‌های تخصصی در خصوص مدیریت نقدینگی مشتریان از طریق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت
  • مشاوره و اخذ کدبورسی برای اشخاص حقیقی و حقوقی جهت فعالیت در کلیه بورس‌ها

جمعه 22 شهریور 1398 آموزش عمومی بورس