شرکت کارگزاری ملل پویا

شرایط پذیرش و عرضه گاز مایع در بورس فراهم است

شرایط پذیرش و عرضه گاز مایع در بورس فراهم است

مدیر عامل بورس انرژی ایران ضمن تاکید بر اینکه شبکه بازاریابی بورس انرژی می تواند به افزایش بازیگران برای فروش و جذب مشتریان جدید کمک کند، گفت: براساس توافق با شرکت ملی گاز ایران، شرایط لازم برای پذیرش و عرضه گاز مایع این شرکت در بورس انرژی فراهم می شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، سیدعلی حسینی پیرامون تجربه عرضه نفت خام در بورس انرژی اظهار داشت: روند عرضه نفت خام در بورس انرژی نشان داد که شاید بهتر بود از سال ها قبل اجرای چنین اقدامی عملیاتی می شد، تا بازار بتواند بازیگران اصلی خود را پیدا و بعد از آن فعالیت خود را شروع می کرد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه هم مانند دیگر بازارها نیازمند بازیگران حاضر در این  بازار است، گفت: چنانچه در گذشته و در زمانی که شرایط سهل تر بود اقدامات لازم برای راه اندازی بورس نفت در دستور کار قرار می گرفت و به طور حتم اکنون شاهد دستاوردهای بیشتری از این بازار بودیم.

حسینی اظهار داشت:عرضه کنندگان عمده کالا باید با تمام توان و امکاناتی که در اختیار دارند کمک کنند تا بازار انرژی در بخش نفت و فرآورده های نفتی شروع خوبی را تجربه کند و در میان مدت شاهد شکل گیری این بازار با یک چشم انداز مثبت باشند.

وی در زمینه حمایت وزیر نفت از بورس انرژی گفت: مهر ماه ۹۲ که نخستین جلسه با وزیر نفت در ارتباط با عرضه نفت در بورس برگزار شد، شاهد حمایت های لازم از سوی وی بودیم که بسیاری از این حمایت ها تبدیل به مصوبه نیز شده است.

به گفته حسینی، عرضه کالا در بورس انرژی، دلیل بر رونق آن در کوتاه مدت نیست، بلکه این اقدام تابع زمان است  و باید در طول زمان منتظر رونق آن بود.

مدیر عامل بورس انرژی با بیان اینکه بازار نباید فقط تحت تاثیر یک کالای خاص در بخش فراروده های نفتی قرار بگیرد، افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی که وابسته به وزارت نفت هستند می توانند در چارچوب حمایت از صنایع داخلی و توسعه بازار های خارجی اقدام به عرضه حامل های انرژی در بورس انرژی کنند.

راه اندازی بازار قرارداد آتی گاز طبیعی

وی پیرامون جلسات برگزار شده با مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران توضیح داد: براساس نشستی که با مدیرعامل این شرکت برگزار شد، توافق های لازم برای پذیرش و عرضه گاز مایع در بورس انرژی صورت گرفت.

به گفته حسینی، علاوه بر توافق های صورت گرفته در زمینه پذیرش گاز مایع صادراتی با شرکت ملی گاز و عرضه آن، موضوع دیگر بازار گاز طبیعی و امکان سنجی راه اندازی بازار قرارداد آتی گاز طبیعی است که در این زمینه هم تفاهم لازم صورت گرفته و جلسات کارشناسی برگزار شده است.

مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به میزان عرضه گاز در بورس انرژی خاطرنشان کرد: طبق مذاکرات صورت گرفته همه ال پی جی گرم از طریق بورس انرژی عرضه خواهدشد، اما برای گاز طبیعی در مرحله امکان سنجی اولیه قرار داریم.

فروش بنزین ، گازوئیل و نفت سفید در بورس  

وی در زمینه همکاری گسترده با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی  اظهار داشت: سال ۹۶ از یک بازار موفق برای فرآورده های صادراتی حمل زمینی مانند گازوئیل برخوردار بودیم که با وجود کم رنگ شدن بازار فرآورده های صادراتی حمل زمینی در اواسط سال ۹۷ ، اکنون با سیاست های توسعه ای و حمایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، فروش گسترده فرآورده های نفتی از جمله بنزین و گازوییل با کیفیت و همچنین نفت سفید برای خوراک در بازار داخلی و صادراتی بورس انرژی از سر گرفته شده است.

اجبار شرکت های دولتی برای عرضه فرآورده های نفتی در بورس انرژی

حسینی با بیان اینکه براساس قانون برنامه ششم توسعه شرکت های دولتی تکلیف دارند تا نفت خام و فرآورده های نفتی خود را در بورس انرژی عرضه کنند، افزود: ظرفیت بورس برای گسترش معاملات شفاف و رقابتی بالا است، بنابراین بهتر است تا حامل های انرژی همانند نفت خام و فرآورده های نفتی از طریق این بورس عرضه و مورد معامله قرار بگیرد.

مدیر عامل بورس انرژی ایران ضمن تاکید بر اینکه نفت خام به صورت منظم و آنطور که در قانون بودجه تعیین شده در حال عرضه است، افزود: نفت خام به صورت محموله های دو میلیون بشکه ای در بورس عرضه می شود، اما میزانی که تاکنون مورد معامله قرار گرفته، چیزی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه است که انتظار بیشتر از این میزان می رود.

رفع معضلات پیش پرداخت در بورس انرژی

وی با بیان اینکه شیوه پیش پرداخت تا حد زیادی در بورس برطرف شده، گفت: چنانچه شرکت ملی نفت خریداری را به لحاظ اعتباری قبول داشته باشد، می تواند اعلام کند که از این خریدار مبلغی به عنوان پیش پرداخت دریافت نشود.

حسینی افزود: امکان افزایش میزان عرضه نفت خام به شرط وجود تقاضا وجود دارد، بنابراین شرکت ملی نفت به دنبال فروش است و می تواند پاسخگوی میزان تقاضا باشد.

 به گفته مدیر عامل بورس انرژی ایران، براساس برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به عرضه نفت خام و فرآورده های نفتی در بورس انرژی شده است.

وی اضافه کرد: برپایه قانون بودجه ۹۸ برای نفت خام به لحاظ مقداری تعیین تکلیف شده و شرکت ملی نفت باید هر ماه به میزان ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک، ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی در بورس عرضه کند.

نقش بورس انرژی در کمرنگ شدن تحریم ها

حسینی پیرامون تاثیر بورس انرژی در کمرنگ شدن تحریم های نفتی اظهار داشت: بورس انرژی می تواند در چارچوب گذر از وضعیت کنونی، افزایش درآمد ارزی و ریالی کشور، فروش فرآورده های نفتی و فروش صادراتی به کشورهای همسایه نقش چشمگیری داشته باشد.

مدیر عامل بورس انرژی ایران ضمن اعلام اینکه تاکنون فرآورده های نفتی بوسیله بورس انرژی به تمامی کشورهای همسایه صادر شده است، گفت: گاهی کالاهایی بوسیله بورس انرژی ایران به برخی کشورها صادر شده که شرکت های دولتی در گذشته به آن کشور صادرات نداشته اند.

وی افزود: شبکه بازاریابی بورس انرژی می تواند به توسعه بازیگران و استفاده بیشتر از شیوه رقابتی برای فروش و جذب مشتریان جدید کمک کند.

حسینی خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی که بوجود آمده، در زمینه نفت خام محدودیت های زیادی وجود دارد، اما کمکی که بورس انرژی می تواند داشته باشد استفاده حداکثری از فروش صادراتی فرآورده های نفتی بوسیله حمل زمینی به کشورهای همسایه است.

مدیر عامل بورس انرژی ایران ضمن تاکید بر اینکه بورس انرژی برای کشور یک بازار راهبردی  محسوب می شود، گفت: ایران در شمار تولیدکنندگان و دارندگان بزرگ ذخایر انرژی دنیا محسوب می شود و باید بتوانیم تا در بحث تحلیل بازارحامل های انرژی و قیمت گذاری تاثیرگذار باشیم.

شنبه 26 مرداد 1398 بورس انرژی