شرکت کارگزاری ملل پویا

سیستم سرمایه‌گذاری باید این 6 ویژگی را داشته باشد

سیستم سرمایه‌گذاری باید این 6 ویژگی را داشته باشد

شما با در نظر گرفتن همزمان این نكات و عملی كردن آنها می‌توانید موفقیت خود را در بازار سهام بطور محسوسی افزایش دهید.

دکتر فان تارپ در مقاله‌ای تحت عنوان شش نکته کلیدی برای موفقیت در معاملات بازار سهام می‌نویسد: بحث‌هایی که در ادامه مرور خواهید كرد، در واقع شش بخش از مواردی هستند که در هر سیستم سرمایه‌گذاری باید در نظر گرفته شوند.

قبلا در یک مطلب روش ایجاد استراتژی معاملاتی را شرح دادیم، توصیه می‌کنیم اینجا بخوانید: مراحل ساخت استراتژی معاملاتی

برخی افراد می‌گویند این شش مورد رازهای موفقیت هستند، اما واقعیت آن است که هیچ رازی در سرمایه‌گذاری و موفقیت در معاملات وجود ندارد و حتی من با نامیدن اصول و متغیرها و نکته‌ها به نام «راز» موافق نیستم.

چون هنگامی که آنها را راز می‌نامید، به‌آن معنا است که احتمالا برای خودتان هم به درستی شناخته نشده‌اند، کسی به شما درباره آنها توضیحی نخواهد داد و احتمالا کسی هم آنها را به درستی یاد نخواهد گرفت.

در معامله‌گری و سرمایه‌گذاری شش متغیر زیر حائز اهمیت فراوان هستند:

1. قابلیت اعتماد به سیستم سرمایه‌گذاری

یعنی چه درصدی از مواقع معاملات و سرمایه‌گذاری‌هایتان سودآور هستند. به طور مثال، اگر شما ده معامله روی سهام انجام دهید و 6 مورد از آنها سودآور باشد، قابلیت اعتماد به شما 60 درصد خواهد بود. در واقع این عدد نشان می‌دهد که چند درصد در معاملات خود درست تصمیم می‌گیرید.

2. میزان و نسبت سودآوری به زیان آوری معاملات 

مثلا، اگر 1 درصد در یک معامله سود کرده اید و 1 درصد در معامله دیگری زیان کرده اید، نسبت سود و زیان شما یك‌به‌یك خواهد بود. اما اگر در یک معامله 10 درصد سود کنید و در معامله دیگری 1 درصد زیان کنید، این نسبت از 10 به 1 تغییر می‌یابد.

همیشه باید این نسبت را در نظر داشته و سعی کنید آن را در کنترل خود درآورید. در همین رابطه، باید همیشه میزان ریسک خود برای یک معامله مشخص را پیش از انجام معامله برآورد نمایید و بر اساس آن اقدام کنید.

3.  هزینه انجام یک سرمایه‌گذاری و معامله

گاهی کارمزدهای کارگزار و دیگر هزینه‌های انجام معاملات مثلا سودی که باید بابت پولی که وام گرفته اید بپردازید، بسیار زیاد است و باید همیشه مراقب آن بود. گاهی، افراد این هزینه‌ها را در نظر نمی گیرند و این دید نادرستی از میزان سودآوری معاملات به شما خواهد داد.

4.  هر از چند مدت یک بار موقعیت و فرصت انجام یک معامله را به دست می‌آورید

در ص ورتی که سه متغیر اول را ثابت در نظر بگیرید، مجموع تاثیری که آنها بر جای می‌گذارند، به اینکه هر از چند مدت یکبار معامله می‌کنید، وابسته خواهد بود.

در صورتی که سیستم شما به درستی کار کند و بر اساس سه فاکتور یادشده فوق بتوانید سودهایی را به دست آورید، هر چه بیشتر موقعیت‌های سرمایه‌گذاری برای خود ایجاد نمایید و از آنها استفاده کنید، سود بیشتری خواهید برد. به‌این ترتیب ایجاد فرصت‌ها مساله مهمی برای موفقیت در سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

5. حجم یا اندازه پولی که به هر یک از معاملات و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری خود اختصاص داده‌اید

در واقع می‌توان گفت اثر تجمیعی چهار مورد یاد شده در قبل، کاملا به مورد پنجم، یعنی حجم خرید وابستگی دارد. بر اساس منطق و با فرض اینکه به دقت از سیستم خود برای انجام معاملات پیروی نمایید، هر چه درصد بیشتری از سرمایه خود را برای ورود به یک سرمایه‌گذاری اختصاص دهید، موفق‌تر خواهید بود.

یکی از دلایل آن این است که هزینه انجام معاملات در مقادیر سنگین‌تر به نسبت کمتر خواهد بود و سودآوری تصمیم‌های درست شما را پررنگ‌تر خواهد كرد.

6. اختصاص میزان سرمایه به هر مورد سرمایه‌گذاری

تنوع‌بخشی و مدیریت پرتفوی و مدیریت پول از بحث‌های مربوط به همین عامل هستند. البته باید دانست، سرمایه‌گذاران مختلف ریسک‌های متفاوتی برای خود تعریف می‌کنند و بر همان اساس میزان سرمایه اختصاص یافته به یک نوع سرمایه‌گذاری را تعیین می‌کنند.

بحث كنترل ریسک نیز خود از اهمیت خاصی برخوردار است. البته هر معامله گر بنا به متغیرهای زیادی می‌تواند میزان ریسک خود را محاسبه نماید. به گفته وارن بافت همیشه باید از ریسک اجتناب کرد.

پذیرفتن ریسک بیشتر بدون توجه به خطراتی که به دنبال دارد باعث از دست رفتن سرمایه می‌شود. اصل اول همیشه باید حفظ سرمایه اولیه باشد.

اکنون می‌دانید که برای موفقیت در معاملات، این شش متغیر که بسیار عملی و قابل درک هستند باید همیشه با دقت و حساسیت زیاد در نظر گرفته شوند. شما با در نظر گرفتن همزمان این نكات و عملی كردن آنها می‌توانید میزان موفقیت خود در بازار سهام را افزایش دهید.

شنبه 26 مرداد 1398 آموزش عمومی بورس