شرکت کارگزاری ملل پویا

NAV آماری چیست؟

NAV آماری چیست؟

به دلیل وجود شرایط خاص و محدودیت‌هایی در بورس اوراق بهادار تهران ازجمله پایین بودن عمق بازار، وجود حد نوسان قیمت و حجم‌مبنا، بسته بودن نماد معاملاتی سهام برای مدت طولانی، ممکن است در برخی مقاطع زمانی، تعدادی از سهام بورسی موجود در سبد اوراق بهادار صندوق دارای نقد شوندگی نباشد؛ به عبارتی برخی از سهم ها با صف فروش یا صف خرید همراه باشد، در نتیجه آخرین قیمت اعلام شده در تابلوی معاملاتی نمی‌تواند ارائه کننده واقعیات موجود و قیمت واقعی و منصفانه این نوع سهام باشد.

  در شرایطی که مدیر هیچ‌یک از قیمت‌های سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق را تعدیل نکرده باشد، NAV آماری و ابطال باهم برابر و اندکی از NAV صدور کمتر هستند  

به‌همین دلیل به مدیران صندوق های سرمایه گذاری این اختیار داده شده است که در چارچوب دستورالعمل نحوه تعیین قیمت خریدوفروش اوراق بهادار، بتوانند در شرایط مشخص‌شده(مثلا صف خرید و فروش سنگین) قیمت برخی سهم های موجود در سبد سرمایه‌گذاری را تا حدودی تعدیل کنند. به‌این‌ترتیب در چنین شرایطی NAV محاسبه‌شده بر پایه تعدیل قیمت سهام، مبنای تعیین قیمت صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

برای اینکه سرمایه‌گذاران از حدود تعدیل انجام‌شده آگاهی پیدا کنند،‌ صندوق‌ها طبق مقررات به‌موازات اعلام NAV صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، ملزم به ارائه NAV آماری خود هستند. NAV آماری یک مبنای مقایسه‌ای است و در آن آخرین قیمت بسته شدن سهام، بدون اعمال تعدیل مدیر منظور شده است.

در شرایطی که مدیر هیچ‌یک از قیمت‌های سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق را تعدیل نکرده باشد، NAV آماری و ابطال باهم برابر و اندکی از NAV صدور کمتر هستند.

چهارشنبه 9 مرداد 1398 آموزش عمومی بورس