شرکت کارگزاری ملل پویا

سرمایه گذاری مستقیم

سرمایه گذاری مستقیم

یکی از ویژگی‌های بورس اوراق بهادار، نوسانات قیمت تحت تأثیر تحولات اقتصادی، سیاسی و همچنین عملکرد شرکت‌ها می‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در این بازار، آشنایی لازم را در رابطه با تجزیه و تحلیل بازار، صنایع و شرکت‌ها به دست آورده و سپس با توجه به میزان ریسک‌پذیری، بازدهی مورد انتظار و بهره‌گیری از استراتژی مناسب اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید. با توجه به سطح تخصص و تجربه افراد، دو روش کلی سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم در بورس سهام وجود دارد.

 

روش مستقیم

در روش مستقیم پس از کسب مهارت لازم جهت شناسایی سهام پر پتانسیل، می بایست از طریق کارگزاری اقدام به خرید سهام مورد نظر نمایید، شرکت های کارگزاری، مجوز لازم را از مراجع قانونی دریافت کرده اند و  به عنوان واسط بین خریدار و فروشنده، زیر ساخت های به روز معاملاتی را در اختیار شما قرار می دهند.
جهت خرید و فروش سهام، داشتن کد سهامداری الزامی است. کد سهامداری شامل سه حرف و ۵ عدد می باشد که پس از احراز هویت سرمایه گذار و حداکثر ظرف ۴۸ ساعت از زمان ارائه درخواست صادر می شود. به منظور دریافت این کد می بایست همراه با اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه به یکی از شعب کارگزاری مراجعه نمود.

 

خرید سهام

به منظور خرید سهام، وجه مورد نیاز را به حساب کارگزاری واریز نموده و سپس اقدام به ارسال سفارش خرید نمایید. در صورت اجرای سفارش،‌برگه سپرده سهام صادرگردیده که با مراجعه به کارگزاری و ارائه مدارک شناسایی معتبر می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.

 

فروش سهام

در زمان فروش، برگه سپرده سهم را به کارگزاری ارائه داده و سپس اقدام به ارسال سفارش فروش نمایید. اگر قصد فروش  سهام خود را از طریق کارگزاری دیگری به غیر از کارگزاری خریدار دارید باید فرم کارگزار ناظر را نیز تکمیل نمایید. طبق قانون، سهامدار اجازه دارد سهام خود را از هر کارگزاری خرید نماید ولی برای فروش آن تنها از طریق کارگزار ناظر خود می‌تواند اقدام کند. در صورت اجرای سفارش، پس از سه روزکاری از زمان فروش، امکان واریز وجه به حساب سرمایه گذار وجود دارد.

سه روش ارسال سفارش برای افرادی که مستقیما در بازار معامله می کنند وجود دارد:

– ارسال سفارش حضوری: در این روش، با مراجعه حضوری به کارگزاری در روزهای کاری شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ٧:٣٠ تا ١۶:٣٠  نسبت به تکمیل فرم دستور خرید و فروش خود اقدام نموده تا سفارش شما در ساعات معاملات اجرا شود.

– ارسال سفارش اینترنتی: در این روش، جهت تکمیل فرم های مربوط به سفارش خرید و فروش نیاز به مراجعه حضوری نیست و از طریق دسترسی اینترنتی که از طریق کارگزاری در اختیار شما قرار داده می شود قادر به تکمیل فرم های مربوطه و ارسال سفارش از هر مکان و در هر یک از ساعات شبانه روز هستید. کارگزار پس از دریافت سفارش،‌آن را در ساعات معاملات در سیستم ثبت می نماید.

– ارسال سفارش آنلاین: در این روش، امکان معامله از طریق اتصال مستقیم به هسته معاملات برای شما فراهم می گردد. بنابراین قادر خواهید بود از هر مکانی سفارش خود را تنها در ساعات معامله ارسال نمایید.

 

ساعات معاملات

ساعات معاملات در بازار اوراق بهادار تهران از ساعت ۹:۰۰ صبح تا ساعت ۱۲:۳۰ می باشد. همچنین از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۰۰ صبح زمان پیش گشایش است که در آن سفارشات تنها جهت تعیین مظنه قیمت وارد سیستم معاملات می گردد و بنابراین معامله ای انجام نخواهد شد. معاملات براساس حراج صورت گرفته و سفارشات براساس الویت قیمتی و زمانی در سیستم معاملات ثبت می گردد.

 

هزینه های معاملات

با انجام سفارش خرید و فروش،‌درصدی از مبلغ معامله به عنوان کارمزد معاملات در حساب شما منظور می گردد. علاوه بر این در زمان فروش سهام، درصدی از مبالغ معامله به عنوان مالیات فروش کسر می گردد. قابل ذکر است که برخی اوراق موجود در بازار سرمایه همچون اوارق مشارکت، اوراق صکوک و واحد صندوق های قابل معامله در بورس معاف از مالیات هستند.

چهارشنبه 2 مرداد 1398 آموزش عمومی بورس