شرکت کارگزاری ملل پویا

یک کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با سنا: سنگ آهنی‌ها و پتروپالایشی‌ها مورد اقبالند

یک کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با سنا: سنگ آهنی‌ها و پتروپالایشی‌ها مورد اقبالند

امیرعلی امیرباقری: «اکنون در خصوص کلیت بازار نگرانی خاصی وجود ندارد. به نظر من بازار در حال نشان دادن بیش واکنش به نرخ ارز است؛ این رفتار مشابه انفعالی است که در ابتدای رشد نرخ ارز بازار با آن دست به گریبان بود»

این کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به بررسی وضعیت بازار در روزهای اخیر پرداخت و گفت: در حال حاضر با توجه به روند اصلاحی که در قیمت دلار شاهد هستیم و نیز فشاری که عرضه اولیهها در بازار ایجاد کرده‌اند، اندکی از شدت روند صعودی کاسته شده است.

وی ادامه داد: البته این راهبرد بلندمدت بانک مرکزی است که هدف دلار تک نرخی را با نزدیک کردن نرخ بازار به نرخ دلار دولتی محقق کند؛ این موضوع سبب می‌شود تا بازار از ترس ریزش بیشتر نرخ ارز، مقداری فشار فروش ایجاد کند.

امیرباقری افزود: در این میان، متاسفانه برخی از سهامداران حقوقی با رفتارهایی در نمادهای بزرگ به این اصلاح دامن می‌زنند؛ در نظر داشته باشید که این رفتارها در بلندمدت نه تنها برای بازار سازنده نیست، بلکه تخریب‌کننده هم هست.

وی تاکید کرد: صرفا با فشار سرمایه و پول، سهم‌ها رشد نمی‌کنند، بلکه باید برای آنها بستر مهیا شود؛ زمانیکه حقوقی‌های بازار اجازه رشد به سهام بنیادی بازار را نمی‌دهند، تحلیل نقش کمرنگی می تواند ایفا کند.

وی توضیح داد: از آنجاییکه بسیاری از سبدهای بازار و پرتفوی‌ها در شرایط اصلاح نرخ ارز در سود هستند و مبادرت به فروش سهام خود می‌کنند، ولی در حال حاضر در کلیت بازار اشکال و خطری وجود ندارد؛ به ویژه در سهم‌های بنیادی اگر سهامداران حقوقی همت کنند و یار بازار باشند.

امیرباقری در خصوص مجامع اظهار کرد: مهمترین بحث در مجامع، محوریت EPS و تقسیم آن است که نشان‌دهنده میزان سود ساخته شده و میزان تقسیم آن بین سهامداران است. در بررسی بلندمدت، «شرکت‌های رشدی» از شرکت‌های بنیادی مجامع درخشانتر و سهامداران راضیتری دارند و سهامداران در میان‌مدت بازار با این شرکت‌ها با ریسک کاهش ارزش کمتری رو به رو هستند.

وی در خصوص صنایع پیشروی کنونی گفت: در حال حاضر با توجه به آزادسازی نسبی نرخ گندله و محصولات سنگ آهن، اولویت با شرکت‌های سنگ آهنی است. همچنین به نظر من با توجه به اصلاح عملیات بانکی، روند رو به رشد سهام بانکی ادامه‌دار خواهد بود، البته شاید نه به شدت گذشته اما به هر حال گروه بانکی هم خالی از توجه نخواهد بود.

به گفته این کارشناس، در مجموع صنایع بنیادی مانند سنگ آهنی‌ها و بعد پتروپالایشی‌ها در شرایط حاضر و در آینده نزدیک بیشتر مورد اقبال بازار قرار خواهند گرفت.

امیرباقری در پایان خواستار نظارت هر چه بیشتر نهادهای ناظر بر سهم‌هایی شد که به خصوص توسط برخی حقوقی‌ها از ارزش واقعی خود منحرف می‌شوند؛ اتفاقی که سلامت بازار سرمایه را تحت خطر قرار می دهد.

شنبه 29 تیر 1398 اخبار