شرکت کارگزاری ملل پویا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در یازدهمین نشست بازارهای سرمایه اسلامی: جعبه ابزارهای مالی ایران تک

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در یازدهمین نشست بازارهای سرمایه اسلامی: جعبه ابزارهای مالی ایران تک

صبح امروز یازدهمین نشست بازارهای سرمایه اسلامی با حضور دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران ارشد بازار سرمایه کشور و نمایندگان کشورهای اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در ابتدای این نشست دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به ایراد سخن پرداخت و گفت: ما به همه اطمینان می دهیم تمام قوانین بازار سرمایه ایران منطبق با شریعت اسلام است.

رییس سازمان بورس با اشاره به شکل گیری کمیته فقهی بازار سرمایه ادامه داد: کمیته فقهی بازار سرمایه ایران کار خود را از سال ٢٠٠٧ میلادی آغاز کرده و از آن زمان تا کنون به صورت هفتگی تمام فعالیت های بورس ایران را رصد می کند و ابزارهای مالی، بدون تایید این کمیته قابل استفاده نیست. بازار سرمایه در عرصه اجرا همه تلاش خود را به کار می‌گیرد که مسائل فقهی کاملا مورد توجه باشد.

دکتر محمدی ادامه داد: نحوه انجام معاملات، شامل فرآیند پیش از معاملات، زمان معاملات و پس از معاملات در این کمیته رصد می شود و در صورت هرگونه ابهامی به آرای آن رجوع می شود. بدین ترتیب ما چه در حوزه ابزارها و در بحث معاملات بازار سرمایه کاملا منطبق با شریعت عمل می کنیم.

رییس سازمان بورس با تاکید بر اینکه امروز در بازار سرمایه ایران ابزارهای مالی اسلامی متنوعی مانند صکوک استصناع، اوراق منفعت، اوراق وکالت، اوراق مرابحه، اوراق جعاله، اوراق اجاره و … در دسترس است، افزود: در کنار این ابزارها که دارای حدود مشخص و برخاسته از دین مبین اسلام است، امکان استفاده از سایر ابزارهای مرسوم دنیا همچون اختیار خرید و فروش، قرداد های آتی و غیره در کمیته فقهی بررسی  و از نسخه منطبق با شریعت آنها در بازار سرمایه ایران بهره برداری می شود.

وی ادامه داد: اخیراً کمیته فقهی فروش تعهدی سهام را مورد بررسی قرار داده است. این ابزار در واقع جایگزین فروش استقرلضی است.

دکتر محمدی افزود: تمامی ابزارهای مالی کلاسیک در کمیته فقهی بازار سرمایه ایران بررسی و نسخه منطبق با شریعت آن طراحی شده و مورد استفاده است. همچنین ابزارهای مالی و اسلامی نیز به صورت کامل در دسترس فعالین بازار سرمایه ایران قرار دارد. با این شرایط میتوان گفت جعبه ابزارهای مالی حاضر در بازار سرمایه ایران چه با رویکرد کلاسیک و چه اسلامی تکمیل شده و لازم است اشاره کنم که ما مایل به اشتراک‌گذاری این ابزارها با سایر کشورها هم هستیم.

دکتر محمدی افزود: باید یادآور شد استفاده از این ابزار ها در بازار سرمایه ایران عملیاتی شده و با اقبال سرمایه گذاران نیز رو به رو است.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه علاوه بر ابزارهای اسلامی، نها های مالی نیز مورد توجه قرار گرفته است، افزود: تعداد صندوق های مشترک سرمایه گذاری ما نیز به عدد ٢١١ رسیده است. شرکت های سرمایه گذاری در ایران توسعه خوبی را تجربه کرده اند و تامین سرمایه ها و مشاورین حرفه ای سرمایه گذاری، سبد گردان ها و … نیز امروز در بازار سرمایه ما حضور فعال دارند و سهام بیش از ۶٠٠ شرکت در بورس و فرابورس داد و ستد می شود.

دکتر محمدی خاطر نشان شد: کمیته فقهی به حوزه های نوین از جمله ارزهای دیحیتال و بلاک چین نیز وارد شده و بررسی های گسترده ای در این زمینه انجام داده است.

سخنگوی شورایعالی بورس افزود: همه اقدامات ما در قالب پکیجی به زبان عربی ترجمه شده و در اختیار کشورهای اسلامی قرار گرفته است و تمایل داریم در بحث انتقال تجربه با سایر کشورها مشارکت داشته باشیم.

یکشنبه 26 خرداد 1398 اخبار